dag 6; nostalgie en grote huizen

10 oktober 2013 - Groton, Connecticut, Verenigde Staten

De ochtend begon heel erg goed vandaag want we werden om 07:30 gebeld door onze oudste zoon Jan dat hij een nieuwe baan heeft per 1 november!! SUPER.

Na het ontbijt de 1e keer de tank volgegooid met gallons benzine, daarna op weg naar Fall River naar de oude marineschepen. Na een half uurtje rijden waren we er en zagen direct het enorme slagschip, de USS Massachusets, liggen. Wat een enorm schip is dat zeg, ernaast nog een jager – onderzeeër – geleidewapen schip en nog een kleiner soort. Na binnenkomst kwam je direct een loods waar snelle motortorpedoboten lagen waar raampjes ingemaakt waren om naar binnen te kunnen kijken. Erg klein en smal allemaal maar wel twee flinke motoren erin, deze twee hadden dienst gedaan in  Vietnam. Daarna doorgelopen naar de Massachusets en aan boord van dat enorme schip, er waren veel ruimtes open en je kon er vrij rondlopen. Ook kon je eventueel overnachten op dit schip maar Petra wilde er niets van weten, te benauwd vond ze. Eén van de grootste battleships ooit en dan “te klein en te benauwd” genoemd worden. Voor echt klein zijn we daarna op de onderzeeër geweest wat voor mij natuurlijk erg leuk was. In de machinekamer stond een oud opvarende waar we gezellig mee hebben staan praten over het varen op een sub. Om 11:00 de Pearl Harbor show waar een flim gedraaid werd en terwijl je stond te kijken het net leek of je beschoten werd door een vliegtuig, zie filmpje. Nog even de jager op en er doorheen, in de machinekamer stond een oudere heer die ook machinist op een stoomjager is geweest net als ik. Ook hij heeft later gewerkt op Elektriciteitscentrales dus we hadden gesprekstof genoeg. Rond de middag nog een bak koffie aan boord gedronken en weer op pad, richting Stonnington. Een klein luxe plaatsje aan de kust waar veel grote huizen staan die aan kapiteins van de grote vaart toebehoord hebben. De meeste gerestaureerd en keurig geschilderd, heel mooi om te zien dus even weer rondgewandeld daar. Het leuke hier was dat de mensen op de weg even stopten als je een foto wilde maken van de huizen aan de overkant, zo zijn ze dat gewend schijnbaar. Op de weg erheen ook nog door een ander klein plaatsje aan de kust gekomen waar ze op een veld allemaal poppen voor Halloween aan het neerzetten waren, dat leeft hier heel erg. Na de wandeling door Stonnington door naar Groton waar we overnachten in de Days inn. Een groot wit motel aan een rustige weg met ertegenover een Indiaas restaurant waar je heerlijk kunt eten kan ik je vertellen. We zijn ook nog even naar een drankwinkel geweest om Rye (rogge) whiskey te kopen want daar kom je in Nederland bijna niet aan. Er stond een leuke jonge jongen in de winkel en hij bleek de eigenaar te zijn, hij tipte me wat ik zou kunnen nemen en hij kwam er al snel achter dat ik een echte liefhebber ben van iets aparts en lekkers. Voor het afreken moest ik eerst wat proeven van hem, een hele zeldzame whiskey werd in een bekertje gedaan en het was heerlijk. He mijn vriend hier heb je heel speciaals, dus weer een bekertje nu met 16 jaar oude rum gestookt van cashewnoten. Hij krijgt altijd zo’n fles van zijn moeder uit India met kerst en is gelukkig zuinig. Superlekker en zelfs Petra vond het heerlijk. Toen nog even een slokje whiskey van 17 jaar erachteraan en voor Petra een beetje whiskey gestookt van zwarte bessen, erg zoet maar wel lekker. Was echt een hele leuke en bijzondere ontmoeting want we stapten zomaar toevallig die zaak binnen. Eén speciale fles dubbele rye whiskey gaat mee terug want die is zeer zeldzaam dus daar ga ik rustig van genieten thuis, hij had er maar één van en ook toevallig op de kop getikt. En dat voor de prijs van een niet zo’n bijzondere whiskey in Nederland. Ik blijf maar hier denk ik.

Morgen gaan we recht omhoog, op de kaart dan, naar Sturbridge. Daar is een soort open lucht museum met acteurs waar we s’middags naar toe willen. In de ochtend een mooie rit (tenminste volgens Lonely Planet) door prachtige natuur.

Oh ja, de stelling van de broeken en schoenen kopen om de vliegtickets terug te verdienen is vandaag bewezen. Op de radio was reclame van een grote winkelketen die aanbiedingen had en aanprees met de kreet: Hoe meer je koopt, hoe meer je verdiend!

1. Angelique Herrebrugh:
    11 oktober 2013
    Hé, wat super dat Jan een baan heeft, gefeliciteerd hoor!

Enne, niets van die whiskey aan Axel geven hoor, hi hi, hij kan er toch niet tegen! :-)

Groetjes en geniet nog even,
    Angelique

ps: hier gaat alles goed!
  2. Tim:
    11 oktober 2013
    Hahah... Lekker eten, mooie bootjes en sterke Whiskeys... Jan is helemaal in zijn element daar in Boston. Jij bent toch ook kaptein op die kolenbak daar, dus kan er ook wel een vakantiehuisje vanaf of niet? ;)
    Veel plezier en ga vooral door met schrijven..

groeten
    tim
  3. Jos:
    12 oktober 2013
    Jan en petra,
    Gefeliciteerd dat jullie Jan een nieuwe baan heeft.
    Jan;echt wat voor jou om met een bijna lege koffer op reis te gaan en met overgewicht terug te komen,de koffer is ook STRECH?
    Jan;Hoe meer je koopt,hoe meer je kwijt bent.