dag 8: Weer thuis

6 september 2014 - Zeewolde, Nederland

Net weer thuis aangekomen na een schitterende rondreis door Transilvanië, het middendeel van Roemenie. De vlucht is prima verlopen en het busje om ons naar onze eigen auto te brengen stond al klaar in Eindhoven, helemaal goed dus.

Terugkijkend kan ik zeggen dat we een hele fijne week hebben gehad  met Maike en Peter, veel gezien/veel meegemaakt en vooral veel gelachen. Wat het land zelf betreft, het stukje wat wij hebben gezien dan, dat is bijzonder te noemen. Zoals eerder al een keer gezegd is het een land van tegenstellingen, de wegen bijvoorbeeld. Het ene moment rij je op een prachtige bijna nieuwe asfaltweg en vervolgens hobbel je over een veredeld zandpad met een enorme stofwolk achter je. De huizen bijvoorbeeld: Soms hele mooie bijna nieuwe of keurig gerestaureerde woningen, dan weer armoedige hutjes of zogenaamde oost Europese  flats waarvan hierbij een foto staat. Het eten dan: Zo eet je uitgebreid en authentiek Roemeens, het andere moment een simpele hamburger of pizza waar een Roemeense twist aanzit. Of neem de mensen: Zeer vriendelijke mensen die je proberen in Duits/Engels/Handen en voeten uit te leggen wat je wil weten en zwaaien naar de camera als je een foto van ze wil maken, sommige perfect gekleed naar de laatste mode en anderen blij dat ze nog wat oude kledingstukken hebben kunnen vinden maar allemaal opgewekt en tevreden. Stop ze echter achter het stuur van een auto en ze veranderen compleet. Doorgetrokken strepen tellen niet meer en het bord met de snelheidsaanduiding is “slechts” een getal en zegt verder niets. Snijden is de nationale sport en inhalen in blinde bochten tot een ware kunst verheven.  Petra en ik zijn met een open blik naar Roemenië vertrokken en zagen wel wat overeenkomsten met Curaçao, de kleurtjes en de tegenstellingen en nog zo maar wat puntjes. Het is ons heel erg goed bevallen en niet alleen omdat je ook hier tot een uur of 23:00 lekker in korte broek buiten op een terras kon zitten. Na een week kun je natuurlijk geen Roemenië specialist zijn. We hebben geprobeerd om Roemeense wijn expert te worden maar verder dan heerlijk, zacht en overal volop verkrijgbaar zijn we niet gekomen. Oh ja, misschien dan nog dat je na een paar glazen ook van deze wijn “moe” wordt en slaap krijgt! Ik had een minder open blik voor onze huurauto op voorhand, de Dacia Duster. Deze dappere rakker heeft me in positieve zin verbaasd en ons nooit in de steek gelaten, stuurde sportief en als een blok op de weg. We hebben er in totaal 1010 km op de kop af mee afgelegd, keurig mikken zullen we maar zeggen he.

Als laatste nog een compliment voor de toeroperator: Romtour.nl want het was perfect voor elkaar en allen hotels en penions waren perfect gelegen en op loopafstand van de het centrum, sommige zelfs op (terug)kruip afstand en dat is altijd een plus natuurlijk.

Voor de trouwe volgers, bedankt voor de leuke commentaren en wie weet tot het volgende blog!

1. Joke van Deursen:
    Welkom thuis!!
  2. Peter van de Klok:
    6 september 2014
    Hee gozer, een week met jullie opgetrokken, hetzelfde meegemaakt als jullie
    en toch iedere avond uitgekeken naar jouw geschreven verhaal. Ook dit stukje
    tekst "past weer als een handschoen", in een paar zinnen een zeer rake beschrijving over de mensen daar. Bedankt, voor je blog en de heerlijke week daar. Groet, Peter
  3. Ilse:
    Ha Jan (en Petra)!

Gaaf om te horen hoe goed het bevallen is! Ik heb elke dag uitgekeken naar je verhaaltje en trouw gelezen. Ook mooi dat je verslag zo eerlijk is: niet alleen maar Hosannah, maar alle kanten goed belicht. Ik herken wel wat uit je blogs over de eerste paar steden, maar Brasov en Sibiu heb ik niet gezien. Wij sloegen af naar de Maramures: ook heel erg mooi! Misschien iets voor volgend jaar? ;)

Ik ga zo de verhalen uit eerste hand aanhoren, maar bedankt voor de 'sneak preview'!

Ilse
  4. Gonny Geurts:
    6 september 2014
    dankjewel van een trouwe volger
  5. Manja:
    7 september 2014
    Mooi verhaal! Jullie hebben heel veel 'beleefd' in een week. Zeker nog een week vakantie nodig om al die verschillende indrukken te verwerken?
    Fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn; bedankt voor de verhalen, gr. Manja en Geert
  6. Jos:
    8 september 2014
    Jan en Petra,
    Het zal niet meevallen om na alle rust en eenvoud die je in Roemenië tegenkwam, je nu weer in de hektiek van het dagelijkse leven in Nederland te moeten storten zoals; werkdruk, targets, op tijd zijn, afspraken nakomen, e-mails beantwoorden enzovoorts, enzovoorts.
    Welkom weer in Nederland, weer een ervaring rijker met mogelijk een andere kijk op al onze hektiek.
    Werk ze.
    Gr.Jos