Dag 4: Roadtrip naar Brasov

2 september 2014 - Brasov, Roemenië

Roadtrip naar Brassov

De nacht was niet wat het moest zijn, mijn apneu kast werkte niet dus ik heb heel slecht geslapen en steeds wakker. Vanmorgen vroeg de zaak goed nagekeken en er bleek een klein pennetje van de connector afgebroken te zijn. Eerst maar ontbijten de auto reisklaar maken want vandaag  trekken we weer verder naar Brasov, een van de grootste steden van Roemenïe. Thuis op internet had ik een klein dorpje gevonden, Visri, waar de tijd had stilgestaan. Dit had ik in de route opgenomen want we moesten maar een klein stukje van de route af om daar te komen. Onderweg eerst nog een stop bij een mooie kerk waar we ook langs kwamen en daarna, door prachtige glooiende groene heuvels verder. Het kon ook Ierland zijn want golvend grasland met koeien en schapen was er. De afslag naar het kleine dorpje had ik in de Tomtom geprogrameerd en de meest logische weg gepakt, op het kleine kaartje zien ze er allemaal gelijk uit nietwaar. Ja ja, de praktijk was anders want het bleek een soort wasbord te zijn waar we overheen reden met halfweg een mininederzetting waar we met de neus op de feiten gedrukt werden hoeveel welvaart wij eigenlijk gewend zijn. Het was zeer indrukwekkend, de mensen hadden er weinig tot niets en een klein jongetje met zwarte handen konden we nog heel gelukkig maken met een appel. Bedrukt reden we verder over de route naar Visri. Het dorp in, tussen de boerderijtjes en mooi gekleurde huizen op weg naar de versterkte kerk. In deze streek zijn veel kerken tot een soort Fort omgebouwd. Net na de poort vertelde een oude dame dat er vroeger wel 600 mensen deze kerk bezochten en nu nog slechts 15, drie gezinnen in totaal. Via kleine trapjes en ladders klommen we op de toren om te genieten van het mooie uitzicht. Rechtop staan ging niet lukken in verband met de lage balken. Voorzichtig weer de trap af met de telefoon als hulplicht, beneden een klein museum bezocht en op naar een mini restaurant voor een glas water en sap. Een soort donker hokje buiten bleek de wc waar het slot buiten op de deur zat, dus Peter maar even op wacht staan voor Maike. Petra heeft nog wat lokaal gemaakte sokken gekocht en weer op pad, nu vol met mooie beelden en indrukken. Halfweg nog even een gerestaureerde burcht aangedaan die eigenlijk te netjes was opgeknapt en wat steriel over kwam, het was wel de moeite, maar er had meer ingezeten door wat meubels te plaatsen misschien. Verder naar Brassov over een mooie grote weg die in perfecte staat was en nog niet zo oud ook. Het asfalt is over het algemeen is erg goed hier en zelfs tussen de grootste gaten in de weg ligt nog prima asfalt! Ons pension voor één nacht ligt op de heuvel en is heel netjes. Na het inchecken op pad, een zeer steile helling af naar Brasov waarbij we nog over een muurtje moesten lopen omdat de weg opnieuw werd aangelegd. De tegenstelling met vanmorgen was enorm, wat een grote moderne stad. Veel mensen op de been en veel gezien natuurlijk. De rondwandeling uit het boekje van de touroperator gelopen en verder de stad verkend. Er bleek een grote straat te zijn die helemaal vol stond met terrasjes in het midden, één groot feestterrein voor ons natuurlijk!  De dames een cocktail gescoord en wij een biertje en weer op pad. We hebben heerlijk gegeten in het oudste pand van het plein waarbij  we voor het eerst een NIET vriendelijk ober hebben getroffen. Een uitzondering hier want tot nu toe zijn de Roemenen erg vriendelijk en open.  Terug naar het pension maar met de taxi en niet de steile helling beklommen, we hadden genoeg gelopen voor één dag vonden we. Nu op  het terras achter het pension met een wijntje en zo de mandjes opzoeken, morgen verder naar Sibiu. De strakblauwe luchten op de foto’s zijn echt want het is hier al de hele tijd ruim 25 graden.

Oh ja, het kastje van mij heb ik samen met Petra gerepareerd met behulp van een naaimachinenaald en wat pleisters. McGyver zo jalours op ons zijn geworden!  Nachtrust verzekerd zullen we maar zeggen.

1. Walter Hernández:
    Hey m'n vrienden.
  2. Marian:
    2 september 2014
    Heerlijk genieten daar met 25 graden en de mooie omgeving! Veel herkenbare foto's maar dat van die drank daar kan ik me niks meer van herinneren (ahum)
  3. Malu:
    25 graden is toch wat.
    Jullie hebben een super reisleider.
    Jan je bent een mooie verteller.
    25 graden nou wie weet halen we dat eind van deze week ook eens.
    Geniet er lekker .

gr