dag 7: Langzaam op de weg terug

5 september 2014 - Cluj-Napoca, Roemenië

Vanmorgen opgestaan met het idee dat de vakantie alweer bijna voorbij is, wat is het snel gegaan de afgelopen week. Ik denk dat ik maar een Roemeense klok koop voor op het werk want ze schijnen veel sneller te lopen dan diegene die ik nu heb. Na het ontbijt de auto geladen en op weg gegaan naar Cluj waar we ook  begonnen zijn, we logeren weer in hetzelfde pension dus dat is lekker makkelijk.  Ik had thuis op het internet nog een tussenstop gevonden in een klein gehuchtje Calnic, een oud soort fort met een kerkje erin. Tomtom bracht ons tot in het dorp zelf maar we zagen het fort niet, dus even doorrijden maar. Het weggetje werd steeds smaller en liep dood, iedereen kwam kijken wat die auto daar kwam doen. Omgedraaid en op weg terug zagen we een grote toren tussen de bomen door, het bleek het fort te zijn. Na het parkeren even zoeken want er hing een bordje met een sleutel en een pijl, de deur zat op slot. In het huis erbij bleek een hele vriendelijke man te wonden die direct meeliep en de boel van het slot haalde, eenmaal binnen waren we stil van bewondering. Het was prachtig gerestaureerd en hier en daar nog origineel gelaten, een perfecte mix dus. Je mocht op eigen gelegenheid rondlopen en dat hebben we dus ook gretig gedaan, ook via een wankele houten trap de toren beklommen waar ook de grote bellen hingen. Nog even beneden het museum bekeken en de wijnkelder. Alles was perfect voor elkaar en de tuin zelfs heel netjes onderhouden, de stop was helemaal goed. Het dorp uit nog wat mooie foto’s gemaakt en de mensen hebben er totaal geen moeite mee als ze op de foto gaan, ze zwaaien vriendelijk en lachen breeduit. Het dorp uitrijdend nog even gekeken hoe complete families de aardappels uit de grond aan het halen waren, iedere familie keurig in hun eigen strook, en weer verder gereden voor een tussenstop in het stadje Alba Lulia. Hier voor het eerst deze vakantie een “vette” hap gescoord als lunch, een hamburger maar wel een Roemeense XXL. Jonge jonge dat was even werken maar we hebben gewonnen! Nog een korte wandeling gemaakt in het stadje en per ongeluk op een marktje terecht gekomen, mooie foto’s kunnen maken. Stadje uit en via een snelweg met een gangetje van 130 terug naar Cluj om daar om 15:00 aan te komen. Te voet het centrum ingelopen, na het inchecken, en de oude stad zowel als het nieuwere deel doorgelopen. Een werkelijk prachtige stad waarbij vooral de mix van oud en nieuw erg prettig is, voor de foto;s het oude natuurlijk maar ook het nieuwe niet vergeten hoor. We eindigden weer op een terrasje waar we weer een koud drankje hebben gedronken en een verse pretsel bij de lokale bakker hebben gehaald.  Daarna in de benen om nog even door het oude deel te dwalen en nog even gekeken bij een miniconcertje op het kerkplein, de drie muzikanten deden erg hun best en eindigden meestal gelijk wat al een hele kunst is natuurlijk.

Nu in het pension dit verhaal aan het maken en straks de laatste keer uit eten hier in mooi Roemenië. Morgenvroeg de auto inleveren op het vliegveld en terug naar huis, we verwachten rond 13:00 in Eindhoven aan te komen. Morgenavond vanuit thuis het afsluitende blog en even terugkijken.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wieke:
    5 september 2014
    Heb zo enorm genoten van de foto's en reisverslagen. Helaas: afkicken.
    Volgende reis naar????
    Goede terugvlucht. Wij zijn aan het zeilen, IJsselmeer . Ook fantastisch. See you next week Petra.
  2. Gonny Geurts:
    6 september 2014
    wat een mooie verhalen weer, ik wens jullie een goed reis!
  3. Riet Hooft:
    6 september 2014
    Dank jullie wel voor het mogen meegenieten!