Dag 5: Onderweg en onderweg en onderweg

4 september 2014 - Sibiu, Roemenië

Na het ontbijt zouden we ons weer verplaatsen naar Sibiu waar we twee nachten verblijven, een afstand van 113 km rechtstreeks. Thuis had ik onze Tomtom voorgeprogrammeerd met de te rijden routes en had nog wat extra stops hier en daar gevonden. Ook deze rit had ik wat aangepast want er stond in het boekje van de touroperator dat je vanuit Sibiu de transfagarasan weg kon rijden op de tweede dag in Sibiu, dit zou ongeveer 7 uur kosten heen en weer. Die weg is door Topgear uitgeroepen tot de mooiste weg van Europa omdat hij zich over een bergtop slingert (filmpje op youtube waar het team die weg rijd), die wilden we dus zeker ook zien. Ik had dus bedacht om niet rechtstreeks naar Sibiu te rijden maar direct naar het eindpunt van de transfagarasan in Pitierie en over die mooie weg verder naar Sibiu. In theorie een perfect idee omdat je dan de 2e dag over hebt om de stad te bekijken en rustig aan te doen. Iedereen was het daarmee eens dus we vertrokken om 09:30 in een lichte regen trouwens die vrij snel stopte. We hadden een prachtige route door de bergen en door mooie plaatsen waar het opviel dat het hier in dit gedeelte blijkbaar rijkere mensen woonden omdat er grote mooie huizen stonden en alles heel netjes verzorgd was. Misschien heeft het met de wintersport te maken omdat we ooit in Tsjechie hetzelfde hadden gezien, daar was het in  het wintersportgebied ook allemaal luxer en beter. Peter genoot achter het stuur van de kronkelende bergwegen en wij van het uitzicht waar we dan ook regelmatig voor stopten. Rond 12:30 kwamen we aan in Peteri en hebben even rondgewandeld en een licht lunch gebruikt, om daarna richting Sibiu te gaan naar onze eindbestemming. Direct na het wegrijden hadden Peter en ik het gevoel dat we niet op de goede koers naar de transfagarasan zaten maar  verder dan checken op het kaartje van de tomtom gingen we ook niet. We wisten ook geen wegnummer of plaats en reden dan ook maar verder. Halverwege heb ik het stuur ook even overgenomen om ook even in de Roemeense limousine te rijden. Na ruim een uur rijden toch maar gestopt om ons te beraden want de twijfel werd steeds groter, het was inmiddels 15:00. Peter dacht eraan om via zijn telefoon op internet te kijken en daar bleek dat we keurig semi parallel aan de transfargarasan aan het rijden waren!! We hebben het echte eindpunt van de route ingegeven en dat bleek 1,5 uur bij ons vandaan te liggen, na overleg besloten er als een haas naar toe te rijden. Het bleek dat ik thuis het verkeerde start en eindpunt had gevonden op Internet. Ook dat was weer een leuke rit en over stoffige kleine wegen door een bergpas er naar toe. Hier aangekomen het juiste eindpunt ingetoetst in tomtom en als laatste het adres van het hotel, nu bleek dat we pas om 20:40 aan zouden komen. Als een haas de route opgepakt naar de start van de slingerende transfagarasan toe. Ik zat nog steeds achter het stuur en voelde me er thuis, het snelle rijden om zijn Roemeens ging me aardig af. De transfagarasan komt over een stuwdam waar we prachtige foto’s hebben gemaakt en slingerde daarna de bergtop op, boven op de top het stuur weer overgedragen aan Peter die ons snel en zeker naar beneden heeft gereden. De dacia duster stuurde strak en de wegligging was prima, we dachten er al over om het team van Topgear uit de dagen voor een race hier maar dat was misschien jeugdige overmoed! We hebben genoten met zijn vieren en ik zal proberen een klein filmpje te plaatsen hiervan. In totaal ruim 3 uur later dan gepland en vele kilometers meer gereden maar wel meer gezien he. Uiteindelijk om 20:30 aangekomen en ingecheckt, weer in een prachtig hotel gelegen op het grote plein dus volop terrasjes. Een mooie terras uitgezocht en heerlijk gegeten met Roemeense wijn erbij, die voortreffelijk smaakt. Veel te laat weer naar de kamer en na één dappere poging om het blog te schrijven toch maar gaan slapen, waarschijnlijk te vermoeid van alle indrukken want van de wijn kan het niet zijn toch?

Nu een luie dag waarin we de stadswandeling gaan doen en deze mooie stad verder verkennen.

1. Peter van de Klok:
    4 september 2014
    Nu ik deze video weer zie, zit ik weer te stikken van het lachen man
    Zet dan wel het geluid zo hard mogelijk. Maar mooi bochtenwerk gefilmd
  2. Jos:
    5 september 2014
    Jan, toch wel fijn dat je familie bij je had om je de juiste weg te wijzen, volgende keer eerst naar PEARL voor een goede bril.
    Gr.Jos