dag 40: naar Christchurch

5 december 2012 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Vandaag begonnen met de tassen te pakken en de camper even een flinke schoonmaakbeurt te geven, alleen van binnen. Ook nog eindelijk een mooie foto kunnen maken van een klein vogeltje met een rode kop die heel snel is, ik zit daar de hele vakantie al achteraan. Als toetje nog een soort kraai, zwart met witte vogel, die veel in de weilanden zit en snel wegvliegt als je stopt of in de buurt komt. Wat dat betreft kon het eigenlijk al niet meer stuk vandaag. Daarna de tanks leeggemaakt en de brandstoftank vol en via Hornsby (McDonald parkeerterrein voor de Wifi) verder naar het vliegveld gereden van Christchurch. We hebben even nagevraagd hoe het morgen loopt want we hebben maar 2 uur en 10 minuten om over te stappen en in te checken en zouden ook de bagage van de band moeten halen en opnieuw afgeven bij Malysian Airlines. Dit omdat we met New Zealand air naar Auckland vliegen en dan met Malysian verder. Inchecken  via internet lukte weer niet omdat het systeem van M.A. nog steeds plat ligt voor onderhoud. Op het vliegveld hoorde we dat de bagage direct doorgelabeld wordt dus daar hoeven we in Auckland geen tijd aan te besteden, dat was een grote opluchting want dat scheelt een hoop tijd. Daarna naar het hotel gereden want aan de rand van het vliegveld ligt, de bagage afgegeven en de hoek om naar het inleverdepot van de camper. Na de formulieren ingevuld te hebben en samen de eindcheck gedaan, hebben we met bloedend hart de camper achtergelaten. Het was een uitstekende manier om het land te verkennen en een super manier om te reizen. Op het zuidereiland hebben we 2716,2 km gereden en in totaal 4838,6 km met een gemiddeld verbruik van 1:7,45. Volgens opgave van de verhuurder zou hij tussen de 1:9 en 1:11 moeten rijden maar dat is onmogelijk voor een ruim 3,5 ton en totaal niet gestroomlijnde grote auto met automaat. We zitten nu in het hotel en zijn net terug van het zwembad, heerlijk nog even van het zonnetje genoten natuurlijk. Straks gaan we eten hier, ze serveren een internationaal buffet dus vol verwachting klopt ons hart (het is tenslotte 5 december nietwaar). We zijn niet meer terug gegaan naar de stad zelf, we vonden dat we daar gisteren al genoeg van hebben gezien en je voelt je toch niet helemaal op je gemak. Aan de ene kant wil je graag zien hoe het er nu allemaal uitziet, aan de andere kant voel je je een ramptoerist en dat willen we niet.

Terugkijkend op onze uitgebreide rondreis door Nieuw-Zeeland kunnen we in ieder geval zeggen dat we met het weer supergeluk hebben gehad, in totaal maar 3 dagen regen gehad en voor de rest veel blauwe luchten en zon. De mensen zijn zeer vriendelijk en behulpzaam en altijd in voor een praatje, het land is heel afwisselend en bijzonder. Het zou een land kunnen zijn waar we nog wel een keer terug naar zouden willen maar de eerlijkheid gebied om zeggen dat het er niet in zal zitten. Er zijn nog heel veel andere mooie bestemmingen op ons wensenlijstje die voorgaan. Morgenvroeg naar het vliegveld en weer op de terugweg, nog wel een leuke tussenstop van 24 uur in Kuala Lumpur natuurlijk waar we ons al verheugen op het zwembad op het dak.

1. Ton:
    5 december 2012
    Prachtige verhalen en foto's. Het zal voor jullie wennen zijn want hier is de eerste sneeuw gevallen (maar intussen ook weer weg) maar ook voor ons om zonder jullie verslagen verder te moeten. Geniet van de laatste dagen en snel tot ziens.
    Ton en Ineke
  2. Herma van den Heuvel:
    6 december 2012
    Ik heb genoten van jullie mooie belevenissen en wat hebben jullie veel gezien.
    Geniet nog van het mooie weer.
    Hier ligt nu sneeuw en morgen komt nog meer en zaterdag temperaturen onder nul overdag. Dus de overgaan zal wel groot zijn. Veilige vlucht naar huis toegewenst.
    Herma