dag 38: Naar Rolleston

3 december 2012 - Rolleston, Nieuw-Zeeland

Vandaag onze laatste verdere rit gehad met de camper, van Dunedin naar Rolleston een voorstadje van Christchurch. Voordat we uit Dunedin zijn weggereden eerst nog even om de hoek van de camping het strand opgegaan, mooi zandstrand met strak blauwe lucht en grote golven. Daarna doorgereden en dat ging eigenlijk best vlot, je kwam eerst nog door wat heuvelachtig gebied heen met uitzicht aan de rechterkant op besneeuwde bergtoppen. Ook nog even een geplande stop gemaakt bij de Mouraki boulders, grote ronde stenen die op het strand liggen en waar men geen verklaring voor heeft hoe ze daar komen. De Maori verklaring is dat een hoofdman heel veel jaren geleden zijn voorraadvaten heeft verloren op zee en dat die zijn aangespoeld, ze liggen er nu dus nog. De stenen hebben ruwweg een diameter van een meter of twee en sommige zijn in stukken gebroken waardoor je de mooie kleuren binnenin kunt zien. Lekker gelijk nog wat uitgewaaid op het strand en weer de weg op. Die weg werd steeds vlakker en we reden opnieuw door een stukje Holland heen, veel vlakke groene weiden en zwart/witte koeien. Bij Omaru zijn we van de weg afgegaan en het historische dorp ingereden, heel veel gebouwen hier zijn van prachtige witte steenblokken. Bij het parkeren viel direct een groot stalen kanon op wat op grote grove wielen stond, er stond een bordje bij steampunk. Er ging geen bel rinkelen bij die naam maar ik vond het wel mooi gedaan, ook een grote motor stond wat verderop en op een soortgelijke manier in elkaar gelast. We zijn het dorp ingelopen en weer in een quiltshop beland. Petra heeft rustig weer tussen de mooie stoffen staan snuffelen en natuurlijk weer wat mooie gekocht. Ook hier verkochten ze helaas de tijd om de quilt te maken er weer niet bij, daar wordt dus straks driftig naar gezocht als we weer thuis zijn. Via een andere weg terug naar de camper en vanuit de verte zagen we een vreemde locomotief die schuin omhoog op wat rails stond. Dichterbij bleek hij voor het hoofdkwartier van steampunk te staan daar stond een bebaarde man een sigaret bij te roken. Hij zag ons kijken en foto’s maken en hij vertelde dat hij voor steampunk werkt, overal op de wereld schijnt die organisatie te zitten en ze maken creaties van oude materialen in de geest van Jules Verne. Iedereen die wat boeken heeft gelezen van Jules Verne of plaatjes heeft gezien van de onderzeeër bijvoorbeeld kan zich wel een voorstelling maken van alles wat daar te zien was. De filisofie is: Als Jules Verne een echte wereld had gemaakt dan had die er zo uitgezien. Was heel leuk om er even tussen rond te kijken maar foto’s maken mocht helaas niet, alleen van wat spullen buiten. Weer terug in de camper en de laatste route afgelegd waarbij het ons opviel dat het langzaam steeds meer bewoond werd en het steden werden waar je doorkwam in plaats van dorpjes. Ook de temperatuur liep weer op naar 22,5 graden dus op de (verenigings)camping aangekomen heerlijk nog in het zonnetje kunnen zitten. In tegenstelling tot bij ons is die nog tot een uur of 19:30 krachtig genoeg om lekker in te zitten. Hier is weer geen Wifi dus plaats ik de blog morgen als we naar Christchurch gaan om alvast in te checken, is maar 20 minuten rijden dus geen enkel probleem.

1. Ton en Ineke:
    4 december 2012
    Geniet nog even van al het moois. Een goede terug reis, en tot horens.
    Liefs Ineke.
  2. Ina Tromp:
    4 december 2012
    Jammer dat het er bijna opzit. Alvast een goede terugreis gewenst.
    Groetjes
    Ina
  3. Riet Hooft:
    4 december 2012
    Ik heb voor jullie opgezocht wie Robert Burns was: Robert Burns (Alloway, 25 januari 1759 – Dumfries, 21 juli 1796) was een Schotse dichter. Hij is de bekendste dichter die in het Schots (niet te verwarren met Schots-Gaelisch) geschreven heeft. Zijn beroemdste gedicht is Auld Lang Syne. Jammer dat er alweer een eind aan komt. ik heb met veel plezier meegereisd!