dag 37: Dunedin

2 december 2012 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Terwijl jullie nog met sinterklaas bezig zijn, of niet maar hij is nog in het land in ieder geval. Hebben wij vanmiddag de kerstman mogen begroeten aan het einde van een lange parade van ongeveer 1,5 uur. Deze parade werd weer voor het eerst sinds 15 jaar gehouden, dus weer geluk gehad. Maar laten we aan het begin beginnen. Vanmorgen met de bus, die stopt net buiten de poort van de camping, naar de stad gereden. Midden in de grootste winkelstraat uitgestapt en direct een plattegrond gehaald bij de toeristen info. Even bij een paar kraampjes langsgelopen maar dat was niet zoveel, om vervolgens naar Cadburyworld te gaan. Dat is een grote chocolade fabrikant uit Engeland die hier in Dunedin ook een grote fabriek heeft. We hebben ons ingeschreven voor de rondtoer die vandaag, zondag, de helft korter is omdat de fabriek op zondag dicht is. Je gaat normaal ook door de fabriek. Wij vonden dat niet zo erg omdat het dan ook maar een klein uurtje duurde en dat leek ons genoeg. Na welkom geheten te zijn door onze gids kregen we al direct een zakje met producten die ze maken, een zoet begin dus. Vervolgens op pad en hier en daar een leuk verhaal en/of anekdote. Zo hebben we bijvoorbeeld geleerd dat witte chocola op de hele wereld zo heet behalve in Amerika, dit mag daar geen chocola heten omdat er geen chocola inzit. Het wordt gemaakt van cacaoboter en melk met suiker en bevat dus geen chocola verder. Ook zijn we in een silo geweest waar een grote stroom warme chocola omlaag vloeide, dat was erg leuk om te zien. Volgende stop een kamer waar we een klein bekertje kregen met warme gesmolten chocolade erin die je met een lepeltje op kon eten, voor de kinderen werden er nog wat bekertjes klaargezet en Petra was opeens ook weer kind en stond met een grijns van oor tot oor het tweede bakje leeg te lepelen. Aan het einde van de rondleiding nog door de winkel en toch maar wat plakken gekocht, nu we weten hoe het gemaakt wordt is het misschien nog lekkerder. Na Cadbury naar het station gelopen wat een van de meest gefotografeerde gebouwen van Nieuw-Zeeland is, dit komt omdat het van deels witte steenblokken is gemaakt en binnen ook bijzonder mooi is met aparte tegelvloeren. Het was ook inderdaad heel erg mooi om te zien zowel van binnen als van buiten. In het station was ook een kunstgalerie dus Petra heeft ook weer nieuwe ideeën opgedaan. Hierna op ons gemak door de winkelstraten gelopen, veel winkels waren toch open vandaag waarschijnlijk in verband met de parade. Bij een leuk visrestaurant de lunch opgedaan en vervolgens op straat een mooi plekje gezocht voor de optocht. Het werd steeds drukker en na 45 minuten wachten begon het. Het leek op carnaval met mooi versierde wagens en uitgedoste mensen erin, ook werd er veel Mary Xmas geroepen wat ons wat vreemd in de oren klonk want wij hebben nog helemaal geen kerstgevoel. Komt ook omdat we eind oktober al zijn vertrokken natuurlijk en omdat er voor ons koude neuzen en dikke kleren bijhoren, hier was alles korte broek en tshirt vandaag. Na de parade door naar het centrale hart van de stad, het octagon. Dit is een groot achthoekig plein waar in het midden de laatste wagen uit de optocht was blijven staan met een swingend bandje erop. Een uurtje heerlijk genieten van de muziek en daarna even een biertje gedronken samen. Na het biertje weer met de bus naar de camping en nu onderuit met een bakkie koffie. Het weer heeft vandaag goed meegewerkt want we liepen weer zonder jas in een lekker zonnetje, het begon toen we terug waren pas weer wat te stippelen. Morgen gaan we op weg richting Christchurch maar stoppen zo’n 30 km daarvoor bij een kleine camping. De komende twee dagen gaan we het rustig aandoen, dit om lekker uitgerust weer richting Nederland te komen.

1. Wieke:
    2 december 2012
    Merry Merry Christmas to you too!
    Ik vond die pelsrob met die meeuw op zijn rug wel heel erg leuk.
    Prachtig stationsgebouw. Zou niet misstaan in Zeewolde, misschien dat men de Hanzelijn maar moet doortrekken naar Z'wolde.
    En fijn om het verhaal 2 x te lezen. Zo blijven we goed bij de les. ( hihi).
    Fijne laatste 2 dagen, en heel goede terugvlucht gewenst. En heel veel dank voor alle fantastische berichten.
    Over en uit.
    Jan en Wieke