dag 36: Van de Catlins naar Dunedin

1 december 2012 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Vandaag zat, op het weer na, alles mee en we hebben er weer één gehad om in te lijsten. Eerst lekker rustig aangedaan met douchen en ontbijtje en nog even snel een foto kunnen maken van een mooi vogeltje wat rustig bleef zitten in het magere zonnetje. Mooie blauwe lucht en windstil. Omdat het zo mooi windstil was en er zonlicht was gelijk na het vertrek opnieuw gestopt bij Wilson Lake, dat lag in de goede richting dus we kwamen er langs. Gisteren waren we daar ook geweest maar het water was niet glad en het regende, vandaag was alles perfect. Wilson lake is een piep klein meertje wat ingesloten ligt, vandaag was het de beloofde spiegel. Wat mooie foto’s gemaakt en verder door de Catlins richting Surat bay wat uiteraard aan de kust weer ligt, onderweg nog even gestopt in een dorpje waar iemand theepotten als versiering in de tuin heeft staan. Tijdens de rit er naar toe weer wat mooie groene Nieuw-Zeelandse duiven gezien en op de foto gezet. In Surat bay kun je, als je geluk hebt,  Nieuw-Zeelandse zeeleeuwen op het zandstrand zien. We kwamen daar aan en na een eindje lopen zagen we een mannetje inderdaad op het zand, hij lag wat rond te kijken en waggelde naar de zee terug. Even verderop lag het vrouwtje op het strand en ook zij ging terug het water in, wat mooie foto’s gemaakt toen ze elkaar begroette in het ondiepe water. Op de weg terug naar de camper begon het langzaam te regenen. Weer verder gereden richting Nugget point waar een oude vuurtoren op een rotspunt staat en waar je ook weer zeeleeuwen kunt zien. We hebben eerst onze speciale blauwe plastic regenjasjes maar weer over de gewone jas aangedaan want het was steeds harder gaan regenen. Via een smal wandelpaadje richting vuurtoren en halfweg zagen we onderaan de klif weer zeeleeuwen zitten. Ik heb een foto gemaakt en daarbij flink ingezoomd omdat ze zover wegzaten. Terwijl ik door de zoomlens keek zag ik allemaal rood water, bloed waarschijnlijk, achter één van de zeeleeuwen. Na samen met Petra nog een keer goed gekeken te hebben, handig zo’n draaibaar schermpje achterop de camera, bleek er een jong net geboren te zijn. Een supercadeautje natuurlijk, dus weer de nodige foto’s gemaakt en dat het in de regen was maakte helemaal niets meer uit. Gezien hoe de pup voor het eerst ging drinken bij zijn moeder en toen verder gelopen en op het onder de vuurtoren gelegen uitzichtplatform gestaan. Flinke grote rotsblokken liggen voor de vuurtoren in de zee, zogenaamde nuggets (net als goudklompjes), vandaar de naam Nugget point. Op de terugweg werd het een beetje droger en hebben we natuurlijk nog even naar onze baby gekeken, die was al aardig opgedroogd en zag er mooi bruingrijs en harig uit. Terug naar de camper voor een hete bak soep en handdoeken want wij zagen er, ondanks de regencape’s, ook uit of we zo uit zee kwamen. Via het smalle bochtige weggetje weer weg en verder richting Dunedin, wat zo’n 150 km verder lag. Na het verlaten van de Catlin’s eerst door een stuk gereden wat op onze polder leek, zo vlak als een pannenkoek en groen gras met zwart/bonte koeien erin. Daarna gewoon weer heuvels met schapen dus geen zorg, we zijn gewoon nog in Nieuw-Zeeland hoor. We waren rond 14:30 in Dunedin en hebben besloten om eerst naar het albatros centrum te rijden wat helemaal aan de rand van een schiereilandje ligt. De weg erheen was supersmal en dat was flink opletten bij elke blinde bocht, aan de ene kant vlak langs het water en aan de andere kant (voor de terugweg) vlak langs uitstekende rotspunten. In het centrum kun je albatrossen zien, achter donker glas, of als ze vliegen vanaf een platform. In de Lonely Planet stond echter dat je ze ook soms ziet vanaf de parkeerplaats voor het centrum vanaf een soort balkon. Daar stonden we in de regen en ja hoor, de eerst grote albatros vloog statig over ons heen. Even staan genieten, ook van zwevende meeuwen, waarbij het langzaam droger werd. Op een gegeven moment vloog zo’n grote albatros vlak onder ons platform door als een soort demonstratievlucht, geweldig! Na een half uurtje weer terug via de bochten naar de camping welke aan de zee ligt. Na het neerzetten van de camper nog even buiten, in het inmiddels teruggekeerde zonnetje, nog wat zitten nagenieten. Morgen de stad in, de bus stopt voor de poort, voor een rondtoer met de hop on/hop off en wat rondkijken. We hebben net gehoord dat er een grote kerstparade is morgen om 14:00 dus dat beloofd nog wat.