dag 29: Naar Wanaka

24 november 2012 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Vandaag weer een superdag gehad. Vanmorgen scheen er een bleek zonnetje boven de camping en we zijn daarom gelijk naar de bergen gaan kijken, die waren in een dik wolkenpak gehuld dus geen vliegweer. We hebben de boel maar ingepakt en zijn opgewekt vertrokken voor een rit van 280 km naar Lake Wanaka, een kleine 100 km voor Queenstown. Het was een zeer afwisselde weg, hoewel het eigenlijk constant weer highway 6 was. Eerst weer door een stukje regenwoud en over een flinke bergrug, waarna de weg weer richting kust draaide. Hier klom en draaide de weg weer flink en dat was weer goed voor een paar hele mooie uitzichten op en over zee. We stonden op een uitzichtpunt naar de golven te kijken en daar stond een bordje bij dat Antartica 1700 km naar het zuidwesten lag. Australië lag op dat punt recht tegenover ons. Weer verder gereden door kleine dorpjes en gelukkig onderweg veel uitzichtpunten of andere bijzonderheden goed aangegeven, met de duur van een wandeling er naar toe erbij. Zo zijn we gestopt bij een grote waterval en iets later bij de blue pools, inderdaad hemelsblauw water waar we via een wandeling van 30 minuten naar toe moesten met natuurlijk weer een hangbrug. Het was werkelijk prachtig om te zien en je hebt geen idee hoe blauw dat water kan zijn. Onderweg ook veel besneeuwde bergtoppen gezien omdat het almaar warmer en zonniger werd en dus helderder, op gegeven moment was het weer gewoon 22 graden. We zijn via de haastpas, genoemd naar het dorpje Haast want opschieten was er niet bij op die pas, naar de andere kant van de bergen gereden en dus einde westkust. Vanaf Westport tot aan Haast rij je in het kustgebied en het is nagenoeg onbewoond en heel erg leeg vooral. Je komt ook bijna geen auto’s tegen dus even poseren op de hele lege weg is geen probleem. Een Amerikaan die we spraken tijdens een stopje verbaasde zich er ook al over dat het zo rustig en leeg was en verwoorde het zo: Ik stond net in de file want we waren met vier auto’s tegelijk bij een parkeerplaats! Hahahahah We spraken deze man bij een stop op een mooi zandstrand, de laatste stop aan de westkust net voor de pas. Eenmaal de pas over kom je in een merengebied waar allemaal kleinere meertjes zijn en twee hele grote. Ook hier weer prachtig blauw water en de besneeuwde toppen op de achtergrond. Je gelooft je ogen af en toe niet zo mooi was het gebied waar we doorheen reden, op de  blog staan er dan ook een paar foto’s van. Uiteindelijk terechtgekomen volgens de planning in Wanaka waar we puzzleworld hebben bezocht, allemaal illusies en vreemde dingen die je ziet. Was een leuke stop en we hebben ons kostelijk geamuseerd daar. Vandaar nog een klein stukje door het dorp naar de camping die  we op internet hadden gevonden, hij ligt namelijk  prachtig aan een groot meer en ronddom bergen met sneeuwtoppen.  Hier blijven we één nachtje en gaan dan morgen door naar Queenstown, na al die stilte de afgelopen dagen zijn we wel weer toe aan een grote stad. De camera heeft vandaag overuren gemaakt en voor het eerst deze reis is de accu helemaal leeg, een tweede accu was nog niet leverbaar dus ik zit met knarsende tanden uit het raam van de camper te kijken. Een prachtige rood/paarse lucht boven de besneeuwde bergtoppen en ik kan er geen foto’s van maken, gggrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Gisteravond veel gepruts gehad met de WIfi dus bijna geen foto's en plaats niet goed, vanmorgen nieuwe ronde nieuwe kansen