dag 28, Frans Jozef Glazier

23 november 2012 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Vandaag had één van de hoogtepunten van deze vakantie moeten worden, moeten worden inderdaad want het weer heeft behoorlijk roet in het eten gegooid. We hadden vandaag een toer geboekt waarbij we met een helikopter bovenop de gletsjer zouden worden afgezet en daar ruim 2,5 uur wandelen met een gids. Vannacht heeft het stevig geregend dus toen we vanmorgen opstonden was er geen top te bekennen door alle nevel, toch maar om 08:45 gemeld bij het kantoor wat zo’n 10 minuten lopen van de camping is. Alle formulieren ingevuld en alvast een bandje om de pols met een gekleurd sterretje wat de groep aangaf. We hadden alvast 4 lagen bovenkleding aan en een katoenen broek, spijkerbroek mocht niet want die blijven te lang nat. Daar zouden we een compleet ijspak krijgen met goede wandelschoenen maar zover kwam het niet want het was te bewolkt om te vliegen. Advies was omboeken naar een later tijdstip en dat was om 10:50. Terug naar de camping en even zitten lezen waarna we weer op pad gingen naar het kantoor. We waren de camping nog niet af of er kwam een flinke regenbui uit de lucht vallen, echt niet normaal meer en na 10 minuten schuilen moesten we toch echt verder om op tijd te zijn. Natuurlijk ging de vlucht weer niet door en kregen we de keus om het geld terug te krijgen of nog een poging te doen op een later tijdstip, we hebben gekozen voor 12:30. Weer terug naar de camping en snel wat warms gegeten en met een fohn de kleren wat droog gemaakt. Inmiddels kwam de zon door en een mooie blauwe lucht liet zich zien vanuit het raam van de camper, dat beloofde wat. Eenmaal buiten de camping snel in de richting van de berg gekeken en weer niets te zien door de mist. Bij het kantoor aangekomen bleken alle vluchten voor de hele dag afgelast, dus een grote teleurstelling en toch maar het geld terug gevraagd. De komende paar dagen zijn de voorspellingen alleen maar slechter dus nog wat blijven en hopen dat het goed komt is geen optie. Het meisje achter de balie gaf ons nog wel een kaart mee waar een wandeling opstond naar de voet van de gletsjer dus we hebben de camper gepakt en naar het startpunt gereden. Het goot toen we daar aankwamen dus lekker onderuit op de banken met een boek en kopje thee, het voordeel van een camper. Na ruim 45 minuten werd het wat beter en zijn we op pad gegaan voor een wandeling van 30 minuten naar de voet van de gletsjer, blauwe regenkepen om die we bij onze hofleverancier (Action) gekocht hadden. Door de regen op pad en het was toch wel een mooie wandeling daar naar toe, eerst wat REGENwoud en daarna over een pad waar de gletsjer vroeger heeft gelegen. Nu een groot veld met allemaal grote en kleine stenen met de mooiste kleuren. Door de regen waren de stenen uiteraard flink nat en kon je de kleuren prima zien, als een steen nat is zie je pas echt hoe mooi hij is. Basiskennis tegenwoordig met een beeldhouwster erbij.   Bij de gletsjer was het nagenoeg droog en klaarde het wat op al kon je de bovenkant niet helemaal zien. Het was trouwens maar behelpen want er was niet veel ijs te zien, de gletsjer stelde niet zo heel veel voor vanaf de kant waar wij bijstonden. Nog even rondgewandeld daar en weer terug naar de camper, nog wel even omweg gelopen naar een vijver die speciaal zou zijn. Niets speciaal aan vandaag dus maar snel de camper weer opgezocht. Terug naar de camping en weer op pad want vlakbij zat een kiwi encounter centrum. Daar naar binnen en weer een afgang, er waren drie kiwi’s die in een donkere rood verlichte ruimte zaten en waar je absoluut geen foto’s van mocht maken. Ze kunnen slecht tegen licht en geluid volgens de dame aan de kassa. Denk zelf dat het meer was om de foto’s te verkopen die ze zelf hadden liggen in de souvenir shop, maar dat kan ook mijn achterdochtige aard zijn natuurlijk. Er was daar binnen ook een soort berglandschap gemaakt van piepschuim en polyester om wat van de bergen te laten zien, het geheel deed zeer amateuristisch aan in ieder geval. Snel weer naar buiten en op de hoek in het plaatselijke restaurant heerlijk gegeten met een biertje erbij, werd het toch nog gezellig. Morgen weer verder naar beneden en kijken of we de regen hier kunnen laten want hier zijn ze eraan gewend nietwaar met 4,5 meter regenval per jaar.       Nieuwe recordprijs betaald voor de diesel, hier maar liefst 23 cent duurder dan normaal.

1. Tim:
    23 november 2012
    Nou gelukkig hebben we de foto's nog! Ik denk dat jullie heel erg verwend zijn met al die mooie natuur om jullie heen, ziet er hier vanaf de computer ondanks de grauwe lucht ontzettend mooi uit hoor! Maar goed alles went heh! :)
    Zo te horen bevalt de camper prima en heeft deze jullie al door menig regenbuitje heen geholpen, wellicht volgend jaar weer naar de VS en dan ditmaal ook met de camper? Ze schijnen heel leuke kroegjes te hebben in Las Vegas haha.

Geniet de komende weken eerst nog maar van dat fantastische NZ!