dag 27: Naar Frans Jozef Glazier

22 november 2012 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen weer veel te vroeg wakker natuurlijk maar dat kan ook betekenen dat we inmiddels lekker uitgerust zijn. Zo voelt het in ieder geval wel. Na de gebruikelijke rituelen zijn we vertrokken met als 1e een noodzakelijke stop, het tankstation. Het lampje brandde al en er was binnen 100 km geen ander tankstation meer te vinden dan die in Westport. Uiteraard wisten ze dat daar ook en was de diesel gewoon 13 dollarcent duurder dan dat we gewend zijn. Flink prijsverschil natuurlijk maar te weinig om de hele weg zelf te gaan duwen, dus maar volgegooid. Na het verlaten van Westport eerst nog een mooie rit door een natuurgebied op weg naar de westkust highway, de inmiddels beroemde highway 6 weer.  Omdat het nog vroeg was een paar mooie foto’s kunnen maken met de wolken tussen de bergtoppen in. Daarna ging de weg parallel lopen met de kustlijn en het was werkelijk prachtig, mooi blauw water met witte schuimkoppen  erop en het ene mooie uitzicht na het andere. We hebben dus weer de nodige stops gemaakt om ervan te genieten. De 1e geplande grote stop was bij pancakes rocks en de blowholes. Hier was een klein parkje bij met een mooie rondwandeling van ongeveer 25 minuten. De rotsen zien eruit alsof er een grote stapel pannenkoeken op elkaar gestapeld is en men denkt dat het door erosie komt maar is daar nog niet zeker van. Op een bepaald punt was er een rotsformatie waar een bord bijstond waar diverse figuren te herkennen zouden zijn in de rotsformatie. Zoals wel vaker met dat soort dingen is de fantasie van de plaatser van dat bord vele malen groter dan dat van de bezoeker, wij herkenden met veel moeite twee van de vele figuren erin. Het mocht de pret niet drukken want het hele gebeuren was meer dan de moeite waard. Voor de blowholes waren we op de verkeerde tijd van de dag want het was eb, de vloed begon wel op te komen maar echt grote spuiters hebben we via de gaten niet gezien. Net voor we weggingen een klein beetje schuim als opwarmer maar we hadden niet de moed om op de vloed en de echte spuiters te blijven wachten. Terug bij de parkeerplaats een heerlijke bak koffie met een muffin gescoord en verder richting Greymouth waar we een camping zouden pakken. We waren daar al rond 12:30 dus besloten we om een plaats verder te rijden, naar Hoikitika. Daar is het gebied van de jade en we hebben daar ook een jadecentrum bezocht maar niets meegenomen. Wel even door de plaats gelopen en op het strand, ZWART ZAND, gekeken. Omdat het nog  maar 14:00 was en alles lekker vlot ging zijn we maar doorgereden naar Frans Jozef Glazier, daar zouden we morgen pas heengaan eigenlijk. Hier waren we vandaag al net voor 16:00, deze camping lijkt net een klein regenwoud en we staan midden in de natuur op de kiwicamping. De attractie van deze plaats en van het naburige Fox glazier zijn de gelijknamige gletsjers, het zijn wereldwijd de dichtst bij de zee liggende gletsjers.   We gaan morgen kijken of we er wat van te zien krijgen met een georganiseerde tocht want om zelf te gaan pionieren is vragen om problemen. Het weer is nog prima trouwens en zelfs hier is het droog, er valt in dit gebied gemiddeld 4,5 meter regen per jaar! Op  de camping is een bar met de spreuk: als het regent dan tappen wij! Gelukkig maakten ze vandaag een uitzondering want we hebben een heerlijk tapbiertje gedronken bij de open haard.  Oh ja, door het overslaan van de camping hebben we nu nog twee dagen die nog niet gepland zijn, eens zien wat we ermee gaan doen.

Ik heb vandaag wat foto’s van de weg onderweg op het blog gezet om te laten zien waar we zoals doorheen en langs rijden met de camper. Morgen niet, want dan staat hij een dagje stil.

1. Ton en Ineke:
    22 november 2012
    Ik zie dat jullie het nog steeds naar jullie zin hebben, fijn.
    Ik ben weer thuis, de operatie is goed verlopen. Alleen de ruggenprik werkte weer niet.Ik kan al redelijk lopen, en de knie buigen. Op naar het verdere herstel. Nog een fijne vakantie. Tot horens en tot ziens.
    Liefs Ineke.