dag 26: Naar Westport

21 november 2012 - Westport, Nieuw-Zeeland

Vandaag hadden we een rustige dag gepland en dat is het ook geworden, we wilden van Uppermoutere naar Wesport wat een afstand is van 250 km. De route ging grotendeels over highway 6 maar daar moet je niet teveel van voorstellen hier. Ook de highway slingerde er weer lustig op los vandaag. Er rijden ook flinke grote vrachtwagens met boomstammen rond dus bij krappe bochten was het, zelfs op de highway, goed opletten. Het landschap werd totaal anders naarmate we meer richting weskust, waar we de komende paar dagen zijn, kwamen. Er zijn ook veel minder huizen langs de kant en op sommige stukken helemaal geen bewoond gebied hier. Ook zijn we door een grote kloof gereden, de Buller kloof. De weg door de kloof was regelmatig eenbaans over bruggetjes, soms met stoplichten maar vaak gewoon kijken wie als eerste mocht. Jij of de tegenligger. Op een gegeven moment moesten we langs een uitgekapte rotswand, hier stonden natuurlijk geen stoplichten maar er kwam gelukkig geen tegenligger aan. Ergens op een kwart van de route was ik foto’s aan het maken vanaf een bruggetje toen ik werd aangesproken door een blond meisje van een jaar of 20 met een grote rugzak op. Mag ik misschien meerijden met jullie? Was de vraag (in het Engels). Voor ons geen probleem want we moesten toch die kant op en na wat praten bleek het een Nederlands meisje te zijn wat hier als rugzak toerist rondtrekt, hierna nog even vier maanden naar Azië toe ook zeg. Het meisje, Catoo, bleek ook nog eens uit Nijmegen te komen uit Brakkestein waar de moeder van Petra vandaan kwam. Hoe klein kan de wereld zijn he. Ze is meegereden tot vlak voor Westport want ze wilde vandaag nog naar Hokitika toe wat een kleine 150 km lager aan de kust ligt. Petra vond het maar niks om haar zo langs de kant van de weg achter te  laten maar Catoo zat er helemaal niet mee want die doet niet anders dan liftend de reis maken. Het is hier heel normaal dat er backpackers rondtrekken en liften. Onderweg nog even gestopt bij een klein parkje waar je ook over een hangbrug moest om naar de start van een rondwandeling te komen. Met de ervaring van gisteren dachten we dat doen we even. Ja ja, de brug was bijna net zolang maar de helft smaller ongeveer en de kloof eronder twee keer zo diep. Om het allemaal nog spannender te maken kwamen er ook nog tegenliggers aan, alles intrekken en tegen de (staalkabel) reling geplet je langs elkaar heen wurmen met een wild stromende rivier onder je. En maar naar elkaar roepen dat het leuk is natuurlijk. Op de weg terug weer over de brug maar deze keer niemand van de andere kant, wat op zich geen ramp was he. Door naar Westport en aan de rand eerst naar de zeehondencolonie, deze keer waren het er duidelijk meer en er waren ook jongen bij. Heel leuk om te zien vanaf een speciaal platform.  Daarna door naar de camping, kiwicamping deze keer, en een plaats uitgezocht. Snel de boel aan de kant en lopend richting centrum want er was een speciale brouwerij en de temperatuur was precies goed voor een biertje. Na 15 minuten lopen de brouwerij gevonden met een mooi bordje op de deur:”sorry, we are closed”! Hebben wij weer, twee dagen op zitten verheugen en nu is die tent dicht. Het centrum even bekeken, is maar één grote straat, waarna we weer terug gewandeld zijn en zelf maar een biertje uit onze koelkast gedronken hebben. Westport was eerst een goudzoekers stadje en later een kolenstadje maar beide zijn niet meer aanwezig dus is het nu een slaperig stadje aan de zee. Leuk voor één avond maar morgen weer verder naar het zuiden toe. We hebben wel Wifi nu hier, dus twee blogs plaatsen vandaag.

1. Tim:
    21 november 2012
    Dat gebeurt mij nou nooit eens heh! Een blonde meid onderweg tegenkomen die graag wilt meerijden. Ik kom enkel oom agent steeds tegen!