dag 24: Naar upper moutere

19 november 2012 - Marahau, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen na het openschuiven van de gordijntjes een teleurstelling, het was mistig en grauw buiten. En dat net nu we, volgens de boekjes, één van de mooiste route’s van Nieuw-Zeeland gingen rijden. De Queen Charlotte drive gaat van Picton langs de kust via een slingerende weg heuvel op en af naar Havelock, een slaperig klein dorpje wat vooral bekend staat om zijn mosselen. Natuurlijk zijn er onderweg op veel punten mooie uitzichten over de Malborough sounds maar daar heb je zo weinig aan als het mistig is natuurlijk. Eerst maar eens eten en dan zien we verder. Toen we om 09:00 vertrokken begon het op te klaren en piepte het zonnetje er af en toe door, dat gaf hoop. Voor we Picton uitwaren klaarde het weer, en het humeur, op want de zon was er. Nog wel af en toe een grote wolk die voorbij kwam maar we konden de route rijden met mooie vergezichten. Hetzelfde probleem wat er steeds is met de sounds, je draait een hoek om en je hebt weer een fantastisch plaatje. In een klein plaatsje onderweg nog hele mooie brievenbussen gezien, iedereen had zijn eigen brievenbus gemaakt waarschijnlijk. Ook nog een Nieuw-Zeelandse duif gescoord, die zat op een draad rond te kijken en ik kon er vlakbij komen om wat foto’s te maken. De duif is heel anders dan gewone grijze duiven en is hier beschermd, was bijna helemaal opgegeten. Het is een mooie vogel met veel groen in plaats van grijs. Al slingerend en draaiend weer de hele weg afgelegd, was een stuk van ruim 20 kilometer maar inderdaad erg mooi. Of het de mooiste route is zullen we nooit weten want we kunnen ze niet allemaal rijden in deze vakantie. Vervolgens door naar Nelson wat een mooie plaats aan de kust zou moeten zijn, dat viel een beetje tegen of wij hebben het niet kunnen vinden dat mooie. Was een grote plaats en inderdaad aan de kust, maar verder… Wel een verse gebakken vis gescoord die we heerlijk hebben opgegeten op een bankje in de zon aan het water, onder een wakend oog van een meeuw. Hij had pech want er stonden bordjes dat je ze niet voeren mocht dus dat hebben we dan ook maar niet gedaan. Weer door richting Upper Moutere waar we naar een verenigingscamping zouden gaan. Onderweg nog even gestopt bij een grote boerenschuur die helemaal vol stond met kerstspullen, tot en met versierde bomen toe. Wel vreemd om er tussen te lopen in korte broek en korte mouwtjes. Onderweg nog wat mooie foto’s gemaakt en de klapper vlak voor de camping, een mooie ijsvogel of Kingfisher zoals hij hier heet. Hij zat een meter of 10 van de weg maar de zoomlens had hem zo te pakken natuurlijk. Op de camping weer hartelijk ontvangen en een mooie plaats uitgezocht, dit is helemaal een mooi park. We dachten dat vorige keer in Wellington al maar dit slaat alles, super gewoon. Ook weer in de hottub gezeten en heel even in het (verwarmde!) zwembad, de verwarming stond waarschijnlijk uit want het was behoorlijk aan de frisse kant. Na het opwarmen in de hottub heerlijk onderuit met een boekje en een koud wit wijntje, kortom het is behelpen hier. Morgen vroeg uit de veren want we willen een mooie wandeling maken in het Abel Tasman park, je moet er met de watertaxi naar toe en die vertrekt om 09:15. We zitten zo’n beetje 40 minuten rijden van de vertrekplaats af en tellen wat extra tijd in verband met de wegen hier, dus om 08:00 weg. Wifi is hier niet dus dit blog plaatsen we morgen als we in een grote plaats zijn.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wieke:
    20 november 2012
    Voor ik naar Harderwijk rij, gauw even jullie blog lezen, verheug me iedere keer weer op jullie verhaal. En wat een prachtig Kingfishertje, dapper vogeltje.
    Een bof dat jullie helder weer en ook zon hebben gehad. Na iedere bocht een nog mooier uitzicht. Wanner jullie terug zijn laten wij jullie de foto's van de Sunsine Coast, Noordoost van Vancouver Island zien, ook adembenemend.
    Hebben we nu een date?