dag 23: Picton en de Malborough sounds

18 november 2012 - Picton, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen lekker rustig aangedaan, waren al vroeg wakker ook al konden we uitslapen vandaag. Het uitslapen zijn we een beetje verleerd denk ik, thuis maar weer flink oefenen dan. Het zonnetje stond weer hoog aan de hemel in een strak blauwe lucht, Petra kreeg een bevlieging en ging de was doen want het kon goed drogen. De bedoeling was om rustig rond een uur of 11 met de camper om de hoek te gaan kijken waar je via een klein weggetje naar een mooi uitzichtpunt over de Malborough sounds kon kijken en daarna om 13:30 met de Sunday afternoon cruise mee. Ik moest nog een nachtje bijboeken op de camping en daar vertelde diezelfde aardige schotse dame dat er een groot cruiseschip binnen zou komen vanmorgen, het grootste wat ooit hier is geweest. Weg rustige morgen want wij als een haas opruimen en snel naar het kantoor van de rederij om kaartjes te kopen voordat alles volgeboekt zou worden met cruiseschip passagiers. Het meisje van de kaartverkoop garandeerde de strak blauwe lucht de hele dag, dus geen probleem. Daarna alsnog naar het uitzicht punt gereden en mooie foto’s gemaakt. Er liep ook een hele mooie vogel, met kuif, rond te stappen met een handvol kleintjes erbij. Een van de kleintjes kon niet tegen een helling opkomen om zijn moeder te volgen dus Petra heeft hem even een handje geholpen, altijd leuk natuurlijk zo’n piepklein vogeltje op de hand en zeker omdat dit geen tam exemplaar uit de dierentuin was. Na het maken van de foto’s terug naar de camping en de inmiddels gedroogde was ophalen en daar begon de hemel te betrekken, langzaam aan werd het steeds donkerder en dreigender. Weer terug naar Picton en naar de kade, inmiddels regende het zachtjes, dat hadden wij weer. Snel in de boot en op pad onder een steeds wisselend kleurenpalet door het donkere weer met mistflarden en af en toe een streepje blauw. Na een half uurtje varen stopte de boot midden op het water want er waren dolfijnen naast en achter de boot, ze gaven een mooie show weg waar ik een filmpje van heb gemaakt en wat foto’s natuurlijk. Ze zwommen zo dicht naast de boot dat je ze gemakkelijk had kunnen aanraken, werkelijk prachtig. Daarna weer verder en eerst binnen de camera afdrogen. Het bleef regenen maar we maalden er niet om want het was en bleef prachtig om rond te varen door dit mooie gebied. Er waren ook mensen aan boord die op verschillende plaatsen werden afgezet en andere weer opgehaald, dat waren wandelaars die in de ongerepte natuur wandeltochten maakten. De tochten zijn van twee uur tot vijf dagen. Op één plaats stond ook een monument van kapitein Cook die daar vijf keer aan land is gegaan, wie heeft dat geteld eigenlijk? Daarna weer verder en het weer werd wat beter, bijna terug weer de boot stil voor nog een dolfijnenshow. Super en zeker omdat het nu wat droger was, heb zowaar twee foto’s van een boven het water uitspringende dolfijn kunnen maken. Hierna terug naar Picton waar de regen met bakken uit de hemel kwam. Snel naar de camper en even bij het Indiaas restaurant langs voor een take away. Op de camping lekker gegeten en nu relaxen terwijl de lucht weer strak blauw is en de zon erdoor. Morgen weg richting het Abel Tasman park maar wel via een route die één van de mooiste van Nieuw-Zeeland wordt genoemd. Al met al een hele mooie dag gehad in een prachtig stukje van het zuidereiland, alleen veel moeite gehad met foto’s uitzoeken voor op de blog. Het waren er gewoon teveel en ze waren te mooi vandaag.

1. Wieke:
    18 november 2012
    Heb jullie aanbod met Jan besproken en even de vluchten gecheckt. We kunnen pas over 2 weken op de vlucht naar Auckland. Boeken jullie de camper dan nog een paar weekjes bij dan ga ik de koffers alvast zoeken.

Jammer dat mijn zonnedansje geen effect had, zeker niet energiek genoeg met heupen gezwaaid.

Prachtige vaartocht trouwens en kicken wanneer de dolfijnen zo mooi door het
    water racen .
  2. Peter en Maike:
    18 november 2012
    Super weer, wat jullie meegemaakt hebben. Prachtig, die dolfijnen, vonden wij in Israel ook zo mooi. Niet de neiging gehad om bij hun te gaan zwemmen? Hier ook regen en bewolkte luchten, maar na die regen kunnen wij niet buiten gaan zitten, echt veel te koud. Verder is alles goed hier, en heelt alles prima, dus ben ik eindelijk gerust. Veel plezier verder. Liefs van ons
  3. Manja en Geert:
    18 november 2012
    Eindelijk ben ik weer bij met het lezen van de verslagen.... Ook wel leuk hoor, om er een paar achter elkaar te lezen! Wat een diversiteit aan belevenissen en natuur. Het is echt heel prachtig daar.
    Blij te lezen dat alles voorspoedig gaat en dat jullie genieten. Nou wij genieten met jullie mee hoor. Leuk, die dolfijnen. xxx Manja
  4. Tim:
    19 november 2012
    Fantastische foto's Jan, de camera bevalt prima zo te zien/horen?! Mooie omgeving toch ook weer daar heej. Inderdaad, jullie zijn alweer halverwege maar zie het in een positief daglicht; je hebt nóg een helft te gaan!

Ben benieuwd naar de komende reisverhalen, de blogs lezen prima weg hier tijdens de pauze en onder genot van een kop koffie! Keep it up!