dag 22: Naar Picton. (Zuidereiland)

17 november 2012 - Picton, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen om 06:00 de wekker en hij was nog voor ons ook. Vroeg uit de veren dus want we moesten om 07:30 bij de boot zijn en ook nog douchen en eten natuurlijk. We zaten maar 8 km van de boot af en we hebben er 15 minuten over gedaan, waren dus keurig op tijd. De mevrouw bij het inchecken maakte het nog even spannend door te zeggen dat we in het systeem stonden voor 14 november, op onze voucher echter stond duidelijk 17. Was verder geen enkel probleem en we mochten in de rij aansluiten. Vandaag maar twee boten maar in het hoogseizoen tot wel 6 per dag. De camper onderdeks geparkeerd en onszelf bovendeks want dan heb je beter uitzicht he. Het was een bleek zonnetje door bewolking heen dus dat leverde mooie plaatjes op, verder windkracht 6 dus viel ook wel mee. De reis ging lekker vlot en de boot was mooi stabiel, dus geen zeezieke deze keer. Aan de rand van het zuidereiland gekomen moet je nog ruim een half uur door de Marlbourough sounds heen, een mooie tocht tussen eilandjes en landtongetjes. Jammer was dat het daar begon te miezeren en het langzaam steeds donkerder begon te worden. Ook hing de bewolking zo laag dat hij op het topje van de hoogste heuvel hing. Mooie sfeervolle plaatjes, dat wel, maar met een stralend zonnetje was het net allemaal wat prettiger geweest. Na het verlaten van de boot ben je al direct in Picton, een leuk stadje aan de rand van het water. Hier hebben we ook de eerste twee nachten gepland. We hadden het nogal koud gekregen bovenop dus bij een Nederlandse bakker twee echte Engelse pie’s gekocht, kleine bladerdeeg hapjes met steak erin. Zo uit de oven met een bakje warme koffie en we konden er weer tegen. Door Picton gelopen en wat winkels bekeken waarna we naar de camping zijn gereden, weer een kiwicamping , maar wel een mooie rustige met uitzicht op het water. Bij het inchecken was een leuke schotse dame waar we gezellig mee hebben staan kletsen en die vertelde dat er op loopafstand een jaarlijkse botenverkoop show was, daar zijn we dus even heen gewandeld.  Echt mooie boten, flinke motorkruisers en grote zeiljachten te koop. We zijn er niet in geweest omdat je steeds je schoenen uit moest doen, het was weer gaan miezeren dus natte sokken is ook geen pretje. We hadden helaas de portefeuille in de camper laten liggen dus geen boot gekocht. Wel een lekker biertje vers uit de tap want we moesten even schuilen, goed excuus he. Nu weer lekker terug in de camper en zo achter de potten en pannen, morgen hopelijk beter weer want er staat een Sunday afternoon cruise gepland door de mooie sounds hier.

Met het verlaten van het noordereiland zijn we op de helft van onze vakantie, gaat toch wel snel eigenlijk. Totaal gereden op het noordereiland: 2122,6 km.

1. Wieke:
    17 november 2012
    Met een kopje thee en een beschuitje en sinterklaasliedjes op de achtergrond lees ik over de tocht door Cook Street en de Marlborough sound. Vooral het varen door door de sounds tussen de eilanden schijnt prachtig te zijn. Een hele tocht van Wellington naar Picton, 3 uur +, ? Hoop op goed weer voor jullie Sunday Cruise. Ik lees ook de blog van Kristof en Vicky (hebben jullie ws. ook gelezen). Soortgelijke tocht. Ik doe weer m'n zonnedansje voor jullie,. Komt helemaal goed met jullie weer. Ik weet het zeker denk ik. Enjoy!
  2. Wieke:
    17 november 2012
    Ik doe gewoon nog een berichtje. Jan heeft de krant nog niet uit en vrees ik dat ik nog even op mijn morning coffee moet wachten. Heb jullie foto's allemaal nog eens bekeken, van de hele reis!, en ik moet zeggen, het kriebelt gigantisch om de boel de boel te laten en op reis te gaan.
    Doen jullie aan "camper and breakfast"?
  3. Jeannet de Boer:
    Dag Petra en Jan,
    Ik geniet van jullie verhalen en foto's van Nieuw Zeeland. Het zal allemaal wel veranderd zijn sinds ik er een paar keer was, maar ik herken toch veel ervan. De heetwaterkuilen op het strand bij Coromandel, de bluppende modder- en zwavelpoelen bij Rotorua, hangi eten, het kabeltreintje in Wellington. En ik zag net dat de Interislander geheel nieuwe boten heeft.
    Ook jullie foto's van de overtocht waren heel spannand om te zien, mooie luchten. Bij mij begint het ook wel te kriebelen, misschien geen gek idee om de boel te boel te laten zoals Jan en Wieke schrijven. Maar ik val in 2014 in de categorie alleenstaanden die 10% moeten inleveren vlgs het Nibud. Dan kriebelt het vast niet meer zo, daarom nu maar meegenieten van jullie verhalen en foto's. Veel plezier verder en groetjes, Jeannet (17/11'12 Sinterklaas kwam vanmiddag met de boot aan in Huizen)
  4. Ton en Ineke:
    Hallo Jan en Petra,
    Gaaf om jullie te volgen maar wat gaat de tijd snel; nu al op de helft. Ook de foto's zijn mooi om naar te kijken met dit keer erg indrukwekkende luchten. Blijf ons bestoken met belevenissen en mooie plaatjes en geniet van het volgende deel van jullie reis.
  5. Tim:
    19 november 2012
    Die Hollanders zitten ook écht overal heh, een bakkerij in the middle of nowhere.