dag 19: Napier

14 november 2012 - Napier, Nieuw-Zeeland

We hebben een heerlijk dagje swingend Napier achter de rug. Gisteren al een beetje Napier verkend maar op een druilerige koude natte dag leek het een stadje waar niet zoveel aan was, behalve de Art-deco gebouwen dan. Vandaag echter, droog en wat warmer met een bleekblauwe lucht, was het iets anders. Overal kwam je uitgedoste mensen tegen, natuurlijk in de stijl van de jaren 30, en ook auto’s uit die tijd reden rond. Op een hoek stond een dixieland bandje te spelen dus de sfeer zat er al snel in. We zijn begonnen met een stadswandeling met gids die de geschiedenis vertelde van Napier, voor en na de aardbeving. De aardbeving duurde 2,5 minuut en had een kracht van 7,8 op de richterschaal, na de beving is er brand uitgebroken die ruim twee dagen heeft geduurd. De grond is ongeveer twee meter omhoog gedrukt tijdens die aardbeving en er is een groot stuk land bijgekomen. Waar eerst een lagune lag en rondom de stad een soort moeras, is het nu allemaal land geworden. Zo omhoog gekomen uit de zee. Volgens de gids de redding in zekere zin van Napier want hierdoor kon de stad uitbreiden terwijl het daar voor tot aan de rand was volgebouwd. Tijdens de wandeling heeft hij diverse stijlen aangewezen en ook verteld dat de stad nu in Art-deco stijl moet blijven, er is een herritage trust die dat goed bewaakt. De locale winkeliers gaan zelfs zover dat ze de namen van de winkels in een speciaal lettertype op de gevels of ramen zetten om in stijl te blijven, de grotere winkelketens doen dat helaas niet en houden de eigen huisstijl aan. We zijn onder zijn leiding een bankgebouw in geweest en de schouwburg, uiteraard om de stijl kenmerken goed te kunnen zien. Al met al was het een zeer geslaagd begin van de dag. Oh ja, tijdens de wandeling ook nog even een eclips gezien. Het viel ons op dat veel mensen met speciale brillen naar de zon stonden te kijken die ook, zo leek het, achter bewolking schuil ging. Niks was minder waar want de maan schoof op dat moment voor de zon langs zoals wel zelf konden zien toen we spontaan brilletjes aangeboden kregen op straat. Dat dus maar mooi even meegepakt. Na de wandeling zelf nog door de stad gewandeld en hele vriendelijke meisjes ontmoet met een soort houten bak om de hals waar een fles wijn op staan met glazen, je mag zo vaak proeven (van de wijn) als je zelf wil! Echt een stad voor ons dus. Ook nog even bij de kringloop winkel binnen geweest en een matje voor de 1e inloop gekocht (1 dollar), zo houden we de boel netjes. Met de camper nog even naar boven gereden voor wat uitzichtfoto;s via hele kleine weggetjes maar het alternatief was weer een flinke berg oplopen dus dat maar niet gedaan vandaag, het is tenslotte vakantie nietwaar. Tijdens de wandeling kwamen we in een park terecht waar veel jeugd met een laptop of smartphone bezig was, wij dus ook maar direct de minilaptop uit de tas en het blog van gisteren online gezet. Je moet met de tijd meegaan he dus wij hadden ons helemaal aangepast. Na het verlaten van Napier nog even een omweg gemaakt voor Petra, ze had een foldertje gevonden van een quiltshop. Het bleek een grote loods te zijn bij een wijnboerderij helemaal vol met lapjes en mooie stoffen. Er was ook een tafel met 50% korting dus we zijn er niet onderuit gekomen deze keer en inmiddels zitten er 13 zogenaamde fatquarters in de tas met mooie Nieuw-Zeelandse motieven. Daarna weer snel terug naar de camping waar we nu aan een koud biertje zitten in de zon, morgen naar Wellington en zaterdag over naar het zuider eiland.

1. Wieke:
    17 november 2012
    Hoe krijgen jullie al die koffers met lapjes door de douane heen??????