dag 17: naar Taupo

12 november 2012 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen Rotorua weer verlaten om richting Taupo te gaan, onderweg als 1e stop een mooi vulkaanpark bezocht, Waimangu. Dit is een groot natuurgebied waar diverse kraters en kratermeertjes zijn, er staan er nog veel te roken en te dampen. Ook is er een meer, s’werelds grootste hete bron (frying pan lake)  met een inhoud van 200.000 m3 water. Ook de waimangu geiser hebben we gezien, deze geiser heeft staan spuiten van 1901 tot 1904 achter elkaar. Er zijn nog diverse andere kraters en allemaal met hele mooie kleuren door alle stoffen die van diep onder uit de grond in het water komen. De fotocamera heeft weer overuren gemaakt. Wij hebben de lange route genomen en als extraatje nog de zogenaamde hiking trail. Deze trail ging vrijwel stijl omhoog via geitenpaadjes en trapjes dus we hebben weer een flinke inspanning geleverd. De totale wandeling duurde voor ons ongeveer 2 uur en onderaan gekomen stond een bus keurig te wachten om je terug naar de parkeerplaats te brengen. Door al het wandelen en klimmen de afgelopen weken hebben we  kuiten als boomstammen en spieren als kabeltouwen gekregen, ook de conditie is merkbaar beter. We hoeven nu nog maar 5 minuten uit te hijgen in plaats van 15 na een steile klim. Na dit park weer verder gereden richting Taupo met nog een mooie stop bij weer en ander park, dit is nog net zo als honderden jaren geleden alleen zijn er houten looppaden aangebracht. Ook hier weer ruim 1,5 uur rondgelopen en natuurlijk weer met het nodige klim en daalwerk erin. Voor dit park moest je met een klein bootje over en daar begon de wandeling door stomende en rokende  rotsen en watertjes. Ook hier weer de meest mooie kleuren waar je bijna geen genoeg van kunt krijgen, wordt nog en hele dobber om een paar foto’s uit te kiezen voor de blog. Om 14:00 rustig aan naar de camping gereden in Taupo. Taupo ligt aan een heel groot meer dus wij wilden dan ook even aan het meer staan, jammer dat het ook weer 20 minuten lopen was ( en ook weer terug) maar we hebben het toch maar gedaan. Je kunt niet in Taupo zijn geweest zonder aan het meer te hebben gestaan natuurlijk. We hebben vandaag weer over prachtige wegen gereden met mooie uitzichten en veel kleuren groen langs de weg, ook kon je hier zien dat het omhoog gedrukt was in het verleden want het liep veel minder glooiend dan andere delen van Nieuw-Zeeland. Taupo is voorlopig ook de laatste stop in het vulkaangebied dus we gaan weer naar de frisse lucht toe. In Rotorua vertelde iemand dat je op den duur aan de lucht van rotte eieren gaat wennen, wij waren er te kort voor in het gebied denken we. Misschien moet je aan sommige luchtjes wel helemaal NIET willen wennen! Voorlopig maar even geen gekookte eieren bij het ontbijt meer. Morgen richting Napier, het wijngebied dus die lucht zal ons wel bekend voorkomen. Voel me nu al thuis daar.

Zitten nu trouwens in de camper terwijl de 1e flinke regenbui (sinds we hier zijn) op het dak valt.