dag 16: Dagje rotorua

11 november 2012 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Rectificatie: Gisteren in het enthousiasme geroepen dat 80 miljoen possums waren maar dat is wat veel, moet 8 zijn. Nu hebben we vroegen op school geleerd dat 0 eigenlijk niks is dus klopt het verhaal van gisteren toch weer.  Vandaag een lekker relaxed dagje gedaan, lekker laat ontbeten en toen maar en rondwandeling gemaakt die in de lonely planet stond. Het startpunt voor ons was in het locale park wat net om de hoek ligt van de camping. Een “gewoon”stadspark maar wel met borrelende modderpoelen en vijvers, hier en daar stoomwolken en een heerlijke rotte eieren lucht. Verder tijdens de wandeling op veel plaatsen stoom omhoog zien komen, uit riolen maar ook gewoon tussen de straatstenen door. Is toch wat Rotorua bijzonder maakt want verder is er niet zoveel te beleven. Wel een bijzonder kerkje bezocht wat een mix was van Marori en het christelijke geloof, veel mooi houtsnijwerk binnen en alles heel apart aangekleed. Ook was er een bijzonder raam met een groot Christusfiguur gezandstraald in het glas, heel erg mooi om te zien. In het centrum was alles heel erg netjes en schoon, nagenoeg geen rommel op straat en de grasperkjes netjes kort gemaaid. Dit hebben we al in veel plaatsen zo gezien. Na de wandeling van twee uur onszelf weer lekker even verwend door in de hotpool te gaan zitten, wel heel langzaam want was ongeveer 41 graden. Daarna nog een paar baantjes gezwommen in het zwembad en nog wat lezen met een bakje thee en een enorme muffin erbij.  Vanavond rond 18:00 door een bus opgehaald om naar het dorp Mitai te gaan, een Maori dorp waar we een culturele avond met traditioneel hangi eten kregen. Hangi is een maaltijd die in de grond wordt gekookt door de vulkanische warmte die rijkelijk rond Rotorua aanwezig is, het duurt ruim 4 a 5 uur voordat het eten klaar is dus een kwestie van op tijd beginnen. De show is deels spektakel en deels geschiedenis les maar wel zeer kleurrijk en leuk om te zien, ook het eten was helemaal super. Na al dat geweld nog een avondwandeling met een gids gemaakt door een natuurpark/dierenpark wat net om de hoek lag. Met zaklampen op pad door een afgesloten park heeft wel wat. Ook onze eerste Kiwi’s gezien maar helaas niet op de foto vast kunnenvastleggen want je mocht geen foto’s maken. De vogels zijn groter dan we dachten en zeer bewegelijk, ze renden redelijk snel op en neer door het verblijf heen. Ook verder nog een rondje gemaakt door het park en links en rechts uitleg gekregen van wat dieren. Ook een Kea gezien, dat is een grote papagaai soort die veel voorkomt op het zuidereiland en bekent staat als boef, ze slopen het rubber uit de ramen van de auto’s en proberen op alle mogelijke manieren eten te pikken. Ze hebben het verstand van een kind van vier dus dat beloofd nog wat voor volgende week na de oversteek. Om 22:00 weer netjes voor de poort afgezet en nu de laatste hand aan het blog leggen. Morgen op weg naar Taupo en onderweg nog wat mooie wandelingen maken. Oh ja, het was vandaag bewolkt maar wel droog dus laat dat een schrale troost zijn voor jullie.

Speciaal voor de quiltdames onder de lezers: De quiltstoffen zijn hier zeer prijzig dus er worden helaas voor jullie geen bestellingen aangenomen.

1. Chris:
    11 november 2012
    Jan, nog even over die possums. Je hebt ongetwifeld al het volgende gehoord: "The only good possum is a dead possum". Wil je als bestuurder in NZ een beetje meekomen dan moet je op zn minst .... enfin de rest laat zich raden.
  2. Piet& Riet:
    11 november 2012
    Hoi
    Is die rode kleur van inspanning of ben je zo verbrand
    ziet er goed uit