dag 13: Shakers en Portsmouth

17 oktober 2013 - Portsmouth, New Hampshire, Verenigde Staten

Gisteravond vanaf het balkon bij het huisje nog de perfecte Haloween foto gemaakt, fantastisch gelukt vindt ik zelf. Na het ontbijt vanmorgen de koffers weer in de auto en vertrokken richting Concord waar een Shaker dorp opengesteld is voor bezoekers, een uurtje rijden ongeveer. De shakers gaan terug tot ongeveer 1780 en is een religieuze groep die heel erg sober leefde, weinig franje en opsmuk gebruikten ze en ook weinig kleuren zoals zou blijken. Na de entree begonnen in het museum, waar je geen foto’s mocht maken want ze willen niet een catalogus online zetten voor het dievengilde. Daar zit wat in maar later in het dorp hebben we nagenoeg dezelfde spullen in de huizen zien staan, dus……   De laatste shaker is overleden in 1992 en nu is het dorpje, of verzameling gebouwen, een soort openluchtmuseum geworden. Wel leuk om even in die wereld te stappen en wat vooral opvalt is dat alles heel erg schoon is, alles is netjes gestoft en gepoetst. Dat hebben we afgelopen weken wel anders gezien in openlucht museums. De groep was zelf voorzienend tot net na de oorlog want toen waren er nog maar tien mannen die konden werken in de groep. Ze maakten bezems en mooie houten bewaardoosjes die ook werden verkocht voor opbrengsten. Bij gebrek aan mannen gingen de vrouwen aan het werk door kleding/hoeden en ook kachels te maken en te verkopen. Uiteraard ook speciale gerechten en gebak werd verkocht. De meeste gebouwen en huizen waren nog net zo als toen en je verwachtte de bewoners elk moment thuis. Ook buiten was een groter stuk land waar koeien liepen en een hele mooie bloementuin, achterin het land een grote vijver. Alles wordt nu bijgehouden door vrijwilligers die ook de verhalen vertellen en sommige ambachten uitoefenen net zoals toen gedaan werd. Allemaal heel indrukwekkend en we hebben daar dan ook rustig de tijd genomen en heerlijk in een superwarm zonnetje rondgelopen. Wat het weer betreft hebben we trouwens geluk want het is tot op heden niet voorgekomen dat het zo laat nog warm en zonnig is, ze geven hier voor volgend weekend een flinke daling in temperatuur aan maar dan zijn we al weer thuis. Na het bezoek aan de shakers weer een uurtje rijden naar Portsmouth New England waar we overnachten. Onderweg nog even in het zonnetje een appel gegeten aan een grote snelstromende rivier en daarna op naar het motel. Vlak bij het motel nog even naar Jo-ann fabricstore geweest waar Petra nog wat malletjes heeft gekocht en NIET naar de lapjes heeft gekeken, goed he! Daarna nog even naar de stad zelf geweest en naar het historische gedeelte aan het water. In de hoofdstraat van het centrum was een demonstratie aan de gang waar de TV ook bij stond om opnames te maken, maar we hebben geen idee waar het allemaal over ging. Misschien wilde ze niet dat we zaterdag alweer naar huis gaan maar de borden waren wat onduidelijk dus het kan net zo goed over iets heel anders gegaan hebben. Na de wandeling door de stad en het oude gedeelte terug en aan de overkant van ons hotel gegeten, vandaag was het zover en heb ik een ECHTE hamburger op. Zo een waar je hekken om moet zetten omdat er instortingsgevaar vanwege de hoogte. Lekker maar voor één keer dan want is wel een bom die in je maag valt. Nu nog even de foto’s en de blog en dan rustig verder lezen in de pocket die halfweg is.

Morgen zakken we tot bijna in Boston maar we rijden wel via een speciaal uitgedokterde route langs de kust en via Salem, in die stad is het de hele maand Haloween en er moet dus veel te zien zijn.

1. Joke en Henry:
    18 oktober 2013
    Petra, wat goed dat je geen lapjes gekocht hebt.Als je nog ruimte hebt in je koffer zou Marjon heel graag wax krijtjes(wax creijons) willen hebben het liefst een doos met 36 kleuren.
    Volgens haar kun je ze in elke supermarkt of speelgoedwinkel kopen.
    Maar is zeg dit wel met wat schroom omdat je zo te lezen al veel mee moet nemen.
    Nog veel plezier.
    Joke