dag 2: Goed bezig

31 augustus 2014 - Sighisoara, Roemenië

Vanmorgen hebben we een eenvoudig maar goed ontbijt gegeten in ons pension, alles was keurig verzorgd en de temperatuur was goed genoeg voor een korte broek enzo. Na het ontbijt de spullen weer in de auto en op pad naar de 1e stop, dat zou een kloof zijn halfweg de route naar Sighisoara. Onderweg via kleine weggetjes door hele kleine dorpjes het land een klein beetje leren kennen. Het is een land van grote tegenstellingen. Het ene moment rijd je op een mooie gladde asfaltweg  om vervolgens een stuk onverhard grindpad te krijgen vol met kuilen. Nu begrepen we de tip van de Touroperator ook om een vierwieldrive te nemen, waarvoor dank! Ook de huizen en de dorpjes en er omheen verschillen flink, soms een oud schamel huisje wat nog net overeind blijft om een stukje verder een klein paleisje te zien in mooie kleuren. De 1e stop bij de kloof dan, een flinke wandeling over een piepklein paadje langs een stroom met hier en daar een klauterpartij over wat rotsblokken. Mijn schoenen bleken spekglad te worden met natte zolen wat voor extra spanning zorgde natuurlijk. De uitzichten waren prachtig en de wandeling, na die tijd, ook!! Het zonnetje zorgde voor de nodige zweetdruppels dus we zijn goed bezig geweest. Op naar de volgende stop, een oude zoutmijn. In Turda aangekomen de mijn opgezocht en door een 500 meter lange tunnel de berg ingelopen, alles bedekt onderweg met een mooie zoutkorst. Wat oude gereedschappen en machines gezien en toen de grote zaal van bovenaf bekeken, leek een scene uit een James Bond film. Boven de keuze gekregen, lift of trap. De trap dus genomen en dat was best te doen, omlaag dan. Op de tussenverdieping aangekomen was er veel te zien en er waren diverse vormen van vermaak gebouwd, tot een mini reuzenrad toe. Na over een rand gekeken te hebben bleek je nog een stukje dieper te kunnen, weer met de trap maar deze was de helft smaller en door alle tegenliggers duurde het een tijdje voor we beneden waren. Onderin een soort grote vijver waar je met roeibootjes over kon varen maar gezien de lange rij maar geen gebruik van hebben gemaakt. De zoutkristallen en sporen op de wand waren werkelijk prachtig. Veel mooie foto’s gemaakt uiteraard dus dat wordt nog moeilijk kiezen. De korte trip omhoog met de lift, vier personen tegelijk dus even in de rij, was  heerlijk maar daarna volgde nog de lange weg omhoog  met de trap. Weer goed bezig dus! Op naar de volgende stop, een oud dorpje met een historisch centrum (Medias). Het was inmiddels 17:00 en de magen begonnen zich te melden. Op een leuk terras een lekkere verse salade gegeten, weer goed ……..natuurlijk.  Het dorpje door en met de auto naar de laatste stop, Sighisoara. Het was even zoeken naar het hotel omdat wij “te braaf” zijn en niet zomaar door twee verboden in te rijden borden reden. Het bleek dus wel te moeten en we werden beloond met een werkelijk prachtig hotel midden in het oude centrum. Morgen tijdens de rustdag hier gaan we te voet alles verkennen en kunnen we er meer van vertellen.

Zoals ik al verteld heb is Roemenië een land van tegenstellingen dus na alle goede en sportieve dingen vandaag , eindigden we weer op een terras met een groooooooot glas koud bier en Roemeense goulash, de dames met een fles koude rosé. NIET goed bezig dus, maar wel lekker!!

1. Luc:
    31 augustus 2014
    Erg leuk om te lezen!
  2. Joke van Deursen:
    31 augustus 2014
    Jaja erg goed bezig dus ;-)
  3. Jos:
    1 september 2014
    Jan, je hebt het wel weer goed voor elkaar he', de familie laten rijden en zelf aan de grote goudgele rakkers.
    Veel plezier met zijn viertjes.
  4. Jan:
    1 september 2014
    Leuk man! Klinkt erg goed tot nu toe. En gewoon weer sportief bezig geweest ook.
  5. Piet& Riet:
    1 september 2014
    JaJAJa goed bezig! We lezen wel dat jullie lekker genieten daar hoort dat Pilsje en Wijntje toch wel bij Groetjes van jullie buurtjes
  6. Manja:
    1 september 2014
    Doet me deugd te zien dat het drinken van biertjes en wijntjes ook afgewisseld wordt met klimmen en klauteren. Ziet er stoer uit. Overigens lijken de zusjes steeds meer op elkaar (zie foto terras).
  7. Johnny:
    5 september 2014
    Jan en Petra jullie zijn lekker bezig, mooi zo. Hey Jantji die grooooot glas bier moet je een voor mij e-mailen hahaaaa. Prettige reis verder, en als jullie langs de kasteel van dhr. Dracula langs komt, geeft hem de groeten voor mij.
    AI CHI WA WA ........